Sivunäytöt ja lataukset
Tätä sivua on katsottu viimeisten 30 päivän aikana 17 kertaa.
(Päivitetään kerran vuorokaudessa).

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2000-2010

HUOM: Tämän aineiston aikasarja päättyy vuoteen 2010. Linkki vuosittain ylläpidettävään liikenneonnettomuusaineistoon:
http://www.hri.fi/fi/data/liikenneonnettomuudet-helsingissa/

Liikenneonnettomuuksien tapahtumapaikat ja onnettomuuslaji paikkatietoaineistona.
CSV- ja MapInfo-muotoinen ote liikenneonnettomuusrekisteristä.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto pitää yllä liikenneonnettomuusrekisteriä ensisijassa liikennesuunnittelua varten. Onnettomuusrekisteri perustuu poliisilta saatuihin tietoihin. Tiedot ovat täysin kattavia vain kuolemantapausten osalta. Aineistossa on puutteita mm. onnettomuusvahinkojen, lievien henkilövahinkojen sekä erityisesti jalankulkija-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuuksien osalta.

Kaupunkisuunnitteluviraston raportti "Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2009"
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/los_2011-1.pdf


Muuttujat:
vakav_a=vakavuusaste, 1=omaisuusvahinko, 2=loukkaantumiseen johtanut, 3=kuolemaan johtanut
xkoord=x-koordinaatti Helsinki Affine muodossa
ykoord=y-koordinaatti Helsinki Affine muodossa
vv=vuosi
laji=onnettomuuslaji heikoimman osallisen mukaan,
jk=jalankulkijaonnettomuus, pp=polkupyöräonnettomuus, mp=mopo/moottoripyöräonnettomuus, ma=moottoriajoneuvo-onnettomuus

MapInfo-data on KKJ2-koordinaatistossa.

Ladattavat tiedostot ja linkit

tabPakattu MapInfo-tiedosto 1,7 MB
CSVPakattu CSV-tiedosto 280 KB
kmzPakattu KMZ-tiedosto 1,4 MB

Lisätiedot

YlläpitäjäHelsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto
Luotu14.12.2011
Muokattu10.7.2014
LisenssiHRI - tietoaineistojen lisenssi - nimeä
VirastoHelsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto
Maantieteellinen alueHelsinki
Maantieteellinen tarkkuusPiste
LähdeHelsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto liikennesuunnitteluosasto
Aikajakson tarkkuusvuosi
Aikasarjan alku2000
Ulkoinen linkkihttp://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Liikennesuunnittelu/T…
Lähdeviite aineistoon:
Lähde: Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2000-2010. Aineiston ylläpitäjä on Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto ja alkuperäinen tekijä Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto liikennesuunnitteluosasto. Aineisto on ladattu Helsinki Region Infoshare -palvelusta 22.7.2014 lisenssillä HRI - tietoaineistojen lisenssi - nimeä.

Kommentit ja arvostelut

Siiry viimeiseen kommenttiin.
  1. Keskustelua myös HRI-Facebook sivulla tästä aineistosta: https://www.facebook.com/helsinkiregioninfoshare/posts/160774160690634

  2. Onko näihin onnettomuuksiin liittyen mitään muita taustatietoaja, esim. tapahtumakuvaukset tms?

    • Me emme ole saaneet Kaupunkisuunnitteluvirastolta tarkempia kuvauksia kuin mitä tämän aineiston metatiedoissa on kerrottu. Eli esimerkiksi tapahtumakuvauksia emme ole saaneet.

      Olemme saaneet datan käyttäjiltä myös toiveita mm. päivämäärän ja kellonajan ilmoittamisesta onnettomuusdatan yhteydessä. Selvitämme jatkoa ajatellen onko tällaisen tiedon saaminen mahdollista (siihen saattaa liittyä esim. yksityisyydensuoja-asioita).

      • Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston vastaus onnettomuustilastoja koskien on että “meillä ei tietolupamme rajoissa ole valitettavasti valtuuksia luovuttaa mitään yksilöivää tietoa näistä tapauksista. Eli toiveisiin tarkoista ajankohdista tai tapahtumakuvauksista emme voi vastata. Emme saa itsekään säilyttää tietoa tapahtumakuvauksesta kuin kaksi vuotta, minkä jälkeen poliisin meille luovuttamat tiedot on tuhottava.”

        • Eli toisin sanoen nämä tedot ovat alunperin poliisilta?

          • Ilmeisesti tiedot ovat alunperin poliisilta joka toimittaa niitä eteenpäin eri viranomaisille eri käyttötarkoituksiin. Käyttötarkoituksesta ja viranomaisesta sitten ilmeisesti riippuu miten tietoja voidaan jatkoluovuttaa eteenpäin esim. avoimena datana. Tätä nyt olemme selvittämässä.

  3. Aineistoon liittyvä rapotti: Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2009.

  4. Avoimuuden ja yksityisyyden raja on pohdinnan arvoinen kysymys. Tässä tapauksessa olisi mielestäni mahdollista siirtää osoitinta avoimuuden suuntaan. Onnettumuusaineistosta saisi paljon enemmän hyötyä, jos tiedossa olisi yksityiskohtia esimerkiksi ajankohdasta tai onnettomuuden osapuolista. Voisi helpommin poimia esiin esimerkiksi kevyen liikenteen työmatkaliikenteen ongelmat.

  5. Liikenneonnettomuudet (29141 kappaletta) saatavilla WFS-palvelusta
    http://hip.latuviitta.org
    Oletuskoordinaattijärjestelmänä EPSG:3067.

  6. Kuten Kasvi sanoi “Onnettumuusaineistosta saisi paljon enemmän hyötyä, jos tiedossa olisi yksityiskohtia esimerkiksi ajankohdasta tai onnettomuuden osapuolista.” Erityisesti kiinnostaisi kulkupelien laji, eli oliko mukana taksi, raitiovaunu, bussi, polkupyörä…

    • Avoimuuden ja yksityisyyden rajaa meillä on nyt mukana selvittämässä HRI-hankkeen lakimies. Tarkoituksena on siis saada selvyyttä siihen missä tapauksessa tietoa voidaan luovuttaa eteenpäin ja missä ei. Tästä lisää kevään aikana kun selvitys etenee.

  7. Kuka vastaa bussipysäkin hoidosta Sokoksen vieressä Keskuskadun puolella? Nousin siitä bussiin 5.12. ja totesin, että paikka on tosi vaarallinen – lunta, osaksi jäätynyttä, on yltympäriinsä, ja matkustaja joutuu tasapainoilemaan päästäkseen kyytiin tai kyydistä. Tänään 6.12. n. klo 17.30 paikka näytti olevan samassa kunnossa. Odotetaanko tässä onnettomuutta/onnettomuuksia? Lumentulosta on sentään jo aikaa…

  8. Jos joku miettii, miten KMZ filen saa esim. Google Fusion Tablesin hyväksymään KML -muotoon, niin täältä löytyy kikka: https://groups.google.com/forum/#!topic/fusion-tables-users-group/ximZRGY2ndM

    “Simple. Rename the *.kmz file to *.zip then open it with a zip reader (or in windows just click on it), and you will find the kml inside, which you can extract and rename. ”

    Voisi olla kylän tavan datajournalisteille helpotus saada suoraan KML-muodossa

Sähköposti-ilmoitus kommenteista: tilaa tai peru tilaus

Lisää myös arvostelu

Avaa